Karibuni Milka and Estha!

24 december 2013 - Dar es Salaam, Tanzania

De eerste week zit er alweer op! De tijd vliegt voorbij. Na een weekje meekijken op de verloskamers zijn we geacclimatiseerd en doen we steeds meer dingen zelfstandig. Afgelopen vrijdag is er een klein Esthertje geboren bij iemand van wie Esther de bevalling begeleidde; een heel mooi kindje! Vanochtend zijn we meegeweest op outreach naar Kisala. Daar hebben we ongeveer 30 kindjes gevaccineerd. Elke dinsdag vertrekt er een auto vanaf het ziekenhuis op outreach naar dorpjes die te ver van het ziekenhuis liggen om er heen te komen voor prenatale zorg en vaccinaties. Heerlijk om met een Land Cruiser door de kleine zandstraatjes met kuilen en plassen water te crossen en langs allerlei dorpjes te komen. Echt Afrika!

Op de verloskamers is het erg wennen aan de werkwijze. Want of iemand zijn eerste of zijn tweede kind krijgt: het kind moet er bij persen binnen 15 minuten uit zijn. En dat wordt bereikt door keihard op de buik van de vrouwen mee te drukken (fundusexpressie), de vrouw te slaan en te commanderen dat ze harder moet persen (ook zonder wee) en door als het hoofd maar enigszins staat het hele perineum over het hoofd af te schuiven. Veel kinderen moeten echt bijkomen na de bevalling en goed gestimuleerd worden en soms ook beademd. We hebben nu beide twee bevallingen begeleid maar niet met een tevreden gevoel achteraf: het gaat zo ruig en anders, zo wreed voor de veelal erg jonge moeders...

Gisteren werd er een doodziek kindje met hoge koorts op de verloskamers gelegd, dat nog maar drie dagen oud was. Vanaf de eerste dag had het kindje al koorts waarvoor het antibiotica kreeg. Dit sloeg nog niet aan, dus werd er gisteren overgegaan op een andere behandeling. Helaas was het mooie jongetje niet meer te redden en is het vannacht overleden. We troffen hem vanochtend stijf en koud aan op het reanimatietafeltje, heel erg naar. Heftig om te zien, het ventje dat zo hard gevochten heeft voor z’n leventje. Waar hij precies aan is overleden, is niet duidelijk.

Afgelopen weekend zijn we naar Morogoro geweest. Esther bleef achter in Morogoro om samen met de mede verloskunde studenten Ilse en Iris, die ook in Tanzania stage lopen, een heerlijk weekendje te relaxen. Luxe om er zo snel alweer tussenuit te zijn, naar winkeltjes te kunnen en even naar een internetcafé te kunnen. Imke is op safari gegaan samen met de andere Nederlandse studenten uit het huis in Turiani. Echt heel veel mooie dieren gezien en gaaf bovenop de jeep rondgereden door het prachtige park Selou. Het was voor beiden een erg gezellig weekend!

Komende zondag vertrekken we samen met Lisanne, een verpleegkunde student die hier al bijna een half jaar stage loopt, naar het idyllische eiland Zanzibar waar we Nieuwjaar zullen vieren. We verblijven daar vier nachten in een guesthouse dichtbij het strand. We hebben er al veel zin in, maar eerst zullen we de komende dagen Tanzaniaanse kerstkindjes op de wereld zetten en de voorbereidingen treffen voor ons project. Op 8 januari zullen we een presentatie houden voor alle artsen en hoofdzusters van het ziekenhuis over het belang van Helping Babies Breathe. Verder zullen we de komende weken individuele trainingen geven terwijl we op de verloskamers werken. Het organiseren van een training voor meerdere verpleegkundigen en verloskundigen is namelijk lastig te organiseren hier. We hebben al veel enthousiaste reacties gekregen, dus we hebben er ook zin in!

Vanuit een heeel heet Tanzania: een hele mooie kerst en alvast een gelukkig 2014!

1. Gerjanne:
    24 december 2013
    Esther! Wat leuk om jullie verhalen te lezen. Maar ook echt heftig hoor! Heel veel wijsheid en Gods zegen bij jullie werk! Veel liefs ger!
  2. Ida Krikke:
    24 december 2013
    Wat mooi Esther, dat je eerste baby, die je daar ter wereld gebracht hebt naar je is vernoemd!
    Wel schokkend om te lezen hoe hard er wordt omgegaan met de barende moeders.

Wij wensen jou en Imke hele goede en gezegende kerstdagen en een prachtige tijd op Zanzibar.
    Liefs!
  3. Cora:
    24 december 2013
    Hallo Esther en Imke, ik hoop dat jullie de mogelijkheid hebben een beetje liever te kunnen zijn voor de bevallende vrouwen.
    Jullie zien nog eens wat van de wereld en in dit geval Afrika.
    Ik wens jullie ondanks het 'werk' dat er momenten zijn dat jullie je realiseren dat het kerstfeest is, de geboorte van het Kind. heb het fijn op Zanzibar en en ook een heel goede jaarwisseling.... Liefs, Cora
  4. Rennie:
    26 december 2013
    Lieve Esther,
    Wat grandioos om daar aan het werk te zijn. Maar de methode rond barende vrouwen vind ik toch wel ERG spartaans!! Misschien kunnen jullie hen daar nog wat leren! Heel veel succes. Alle goeds en God's zegen toegewenst. Fijne Kerstdagen en een Gezegend Nieuwjaar toegewenst.
    Hartelijke groet,
    Rennie, Heerenveen
  5. Marike Blok:
    28 december 2013
    lieve Esther en Imke, vanuit een druilerig Nijkerk een hartelijke groet! al weer bijna een weekje vrij voor jullie, goede jaarwisseling!
  6. Opa:
    29 december 2013
    Dag Esther, Lopen er in Congo ook niet een paar Esthertjes rond? Ik heb je blog eindelijk gevonden,; ik kan dus nu even mijn bewondering voor je uitspreken. Even wat anders: ik sprak gisteren iemand die jou en Edwin zo'n leuk stel vonden...!!
    Vind je het niet geweldig, dat je alles wat je geleerd hebt kunt toepassen in situaties, waar ze nog wel wat leren kunnen, blijkbaar?
    Geniet en wees een zegen!
  7. Jeanine:
    30 december 2013
    Lieve lieve Im (en Esther),
    ik heb vandaag eens even de moeite genomen rustig rond te kijken op jullie blog. Wat ontzettend leuk en bijzonder om te lezen wat jullie daar allemaal meemaken en vooral doen voor de mensen daar! WAUW! Dikke respect! Wat een dankbare stage.

Ik hou jullie in de gaten en wens jullie heel veel plezier de dagen rondom Oud&Nieuw! Geniet ervan daar.

Tot snel Im! Dikke knuffel
  8. Oma Blok:
    30 december 2013
    Ben helemaal verbaasd over wat jullie allemaal al mogen doen!! diploma al in de zak lijkt het wel. Wel een aanslag op je zenuwen. Waai lekker uit aan het strand en geniet van Afrika. A blessed New Year, oma