Tanzania!

19 december 2013 - Turiani, Tanzania

Na onze trip naar Zuid-Afrika en het korte weekend terug in Nederland zijn we inmiddels alweer drie dagen in Turiani in Tanzania. Op dit moment stort het van de regen, lekker verkoelend :). De afgelopen dagen waren indrukwekkend en bijzonder, zo van het ene in het andere gegaan.

Vorige week donderdagochtend hebben we in Kaapstad Robbeneiland bezocht. Een tocht met de boot van 45 minuten met leuke zeehondjes onderweg. Op het eiland een rondleiding per bus en in een aantal gebouwen door een ex-gevangene. Apart om je voor te stellen in wat voor omstandigheden diezelfde daar geleefd had. 's Middags Waterfront bekeken en ons vergaapt aan alle mooie souvenirs. 's Avonds vlogen we terug, helaas bleef  Esther's koffer weer achter in Londen. Hoe dat nou weer 2 keer mis kan gaan...?

Gelukkig was hij op tijd terug om spullen voor Tanzania over te pakken. Het was fijn om nog even thuis te zijn, om vervolgens afscheid te nemen voor 5 weken! Na een heerlijk hello-goodbye momentje waren we er klaar voor. Op naar Tanzania, waar we lang naar uitgekeken hebben!

De reis verliep snel, al was het helaas zonder slaap door een beroerde zitplaats in het vliegtuig. We landden om 4u 's nachts, het is hier 2 uur later, en toen was het al 28 graden! Echt Afrika: de geur en de temperatuur. Om 13u, na een busreis van 6u door het mooie groene Tanzaniaanse landschap, veilig aangekomen bij het ziekenhuis. Het was groter dan we hadden verwacht en het zag er netjes uit. De verloskamers nog het minst.

De afgelopen dagen hebben we al een aantal bevallingen en keizersnedes meegemaakt. Heel anders dan in NL natuurlijk, dat is interessant, heftig en soms ook frustrerend. Vooral qua taal, dat we gewoon nauwelijks kunnen communiceren met de patiënten. Maar we leren al wat Swahili! Qua beleid is het ook anders en ook de omgang met de vrouwen is anders, daar moeten we ons niet teveel in inleven... Het is moeilijk te omschrijven hoe het hier is, je moet het echt meemaken :). We genieten hier in ieder geval van de vriendelijkheid van de mensen, het warme weer (al is het soms wel te...) en het lekkere fruit.

Imke gaat dit weekend op safari: de wilde beesten van Afrika ontmoeten! Internet is hier erg langzaam en alleen op onze telefoons. Mailen, bloggen e.d gaat dus lastig maar whatsapp op ons Nederlandse nummer gaat pima!

Tot de volgende blog!

1. Els:
    19 december 2013
    Hi lieve Esther, en hi Imke! Gaaf om jullie verhalen te lezen en zo mee te kunnen leven. Maar eh... omdat wij er nou eenmaal niet bij zijn om het ook mee te maken, moeten jullie toch maar een poging wagen om te beschrijven hoe het er daar aan toe gaat. Want ik geloof niet dat het erin zit dat ik weer gezellig langskom, Esther, zoals toen in Uganda. Jammer hoor! Liefs!
  2. Sietske:
    20 december 2013
    Wow, mooi om jullie verhalen te lezen!
    Ik wens jullie veel succes en ook plezier,
    groetjes van Sietske