Wat je allemaal wel niet kunt zien en beleven in een paar dagen!

12 december 2013 - Kaapstad, Zuid-Afrika

De afgelopen dagen hebben we ontzettend veel gedaan, gezien en beleefd! Natuurlijk de training gevolgd maar daarnaast ook veel van de stad kunnen zien. Morgenavond vertrekken we weer naar Nederland. Het was een prachtige week! Als je de foto's ziet, zul je dat waarschijnlijk wel begrijpen :).

De training begon maandagochtend. De eerste helft van de dag was de afsluiting van de training ervoor: Helping Mothers Survive (bleeding after birth). Een zelfde soort opzet maar dan voor het redden van moederlevens. We konden een beetje meekijken met de examens en het materiaal en de oefenmaterialen bestuderen. Deze training gaat hand in hand met Helping Babies Breathe en heet samen: Saving lives at birth. In de middag begon onze training: het was ontzettend inspirerend om te zien hoe deze training gegeven werd en hoe de groep erop reageerde. De groep bestond uit ongeveer 30 verloskundigen en managers uit 15 verschillende Afrikaanse landen (voornamelijk zuidelijk Afrika). Heel divers dus. De training werd gegeven door een kinderarts uit Zuid Afrika. Het was vooral heel praktijkgericht: veel oefenen. En dat was ook hard nodig, je merkte dat het voor de deelnemers echt tijd kostte om de stappen te begrijpen en in de juiste volgorde uit te voeren. We hebben er veel aan gehad voor onze voorbereiding voor Tanzania: het geven van een training, communicatie in Engels, wat voor vragen leven er onder verloskundigen uit verschillende Afrikaanse landen, hoe snel mensen iets oppikken en natuurlijk hebben we de stappen van het programma erg goed leren doorlopen. Het was intensief maar zeker goed om mee te maken.

Zondag hebben we Kaapstad vanaf de Tafelberg bekeken: een prachtige stad!! Je ziet de zee overal mooi liggen, zo blauw en zo uitgestrekt. Met kabelbaan zijn we omhoog gegaan en we zijn 700 meter naar beneden gehiked (iets onderschat, was 2 uur heel steil afdalen, maaaaarrr de prachtige foto's maakten het allemaal goed! Wat een uitzicht!). Maandagavond na de training hebben we de zonsondergang bekeken vanaf Signal Hill (wordt ook wel de rug van Lion's Head genoemd) vanaf waar je weer een ander deel van de stad zag. Het was erg mooi om te zien hoe de zon langzaam in de zee verdwijnt en de lucht daardoor elke seconde weer andere kleuren inneemt.
Dinsdag begon de dag vroeg! Om 8 uur (een uur eerder dan gepland) was het tijd om weer fris en fruitig aan het tweede deel van de training te beginnen, omdat de dag ervoor de training in de middag pas begon om 16 uur (i.p.v. 14.30), omdat een heel aantal verloskundigen de tijd waren vergeten na de lunch. Achja, het blijft Afrika ;). Het ochtendprogramma bestond uit theorie en praktijk oefenen. s' Middags mochten wij onze opgedane kennis testen tijdens officiële praktijkexamens. Alle verloskundigen (waaronder wij) hebben het examen goed doorstaan en kregen na afloop een certificaat. Als slagroom op de taart kregen wij mooie materialen mee van 'Helping Babies Breathe' en 'Helping Mothers Survive, bleeding after birth' (zie foto's) om te gebruiken voor trainingen in ontwikkelingslanden. Nadat we de training van het ICM goed hadden afgesloten, lieten we ons 's avonds bij een prachtig Afrikaans restaurantje 'Mama Afrika' aan het eind van Longstreet afzetten. Daar hebben wij ons gewaagd aan een lokaal hoogstandje; een mixed grill van krokodil, springbok, struisvogel en kudu. Een echte aanrader!! In de stad kun je makkelijk met kleine mini-busjes reizen, kost ook bijna niet. Tenzij je echt naar een plek moet waar je hebt afgesproken: woensdagmiddag zouden we om 13u paragliden, komen we een (lege) taxi aan die ons wel wil brengen. Na even wachten maar vragen hoe lang het nog ging duren: 10-15 minuten. Dat was ons te lang, dan maar een andere taxi. Dat was snel geregeld door de chauffeur, zigzaggend reden we naar Signal Hill vanaf waar we zouden paragliden. Toen moest er opeens getankt worden. Toen ook dat klaar was stopte het busje op de helft van de route: verder mag ik niet. Had de chauffeur dat niet gezegd? Dan krijg ik een boete en bladibla, na even praten wij er toch maar uit, bleek dat Signal Hill nog 40 minuten lopen was! Uiteindelijk konden we gelukkig opgehaald worden door de organisatie van het paragliden. Het paragliden was heel erg mooi, heel relaxed en zo'n mooi uitzicht (zie de foto's :)). 's Middags (lekker Nederlands) op de fiets langs de kust naar een strand gereden waar we écht helemaal koppie onder zijn gegaan in de Atlantische Oceaan. IJSKOUD (we denken dat het van Antartica komt). Maar heel erg mooi: witte stranden en heel helder water. 's Avonds zijn we nog naar een memorial geweest voor Nelson Mandela, om toch wat meer mee te krijgen van het overlijden van Mandela. Want daar hebben wij toch niet veel van gemerkt in de grote stad. De memorial was heel bijzonder. Bekende Zuid-Afrikaanse artiesten traden op in het grote nieuwe stadion vlakbij ons hostel. Er waren heel veel mensen met shirts en posters van Mandela en veel Zuid-Afrikaanse vlaggen, de sfeer was heel respectvol. Je voelde het community-gevoel. Daarna kort Waterfront bekeken en daar heerlijk gegeten in de haven van Kaapstad. Ook prachtig!

Al met al lijkt het al of we hier heel lang zijn! Zoveel dingen gezien, gedaan en mensen ontmoet. De tijd is voorbij gevlogen. Morgen gaan we nog naar Robbeneiland en daarna vertrekken we naar het vliegveld. Jullie horen weer van ons waarschijnlijk in Tanzania! (Wat zijn we verwend he...)

Groetjes!

1. Marike Blok:
    op en top genieten dus,
    veel liefs en tot gauw, p&m
  2. Annerieke:
    12 december 2013
    Mooi verhaal zeg! En ook prachtige foto's:). Veel plezier in Tanzania!
  3. Deth Wieffer:
    12 december 2013
    gaaf, geniet ervan. tot vrijdag impie !!
  4. Esther:
    12 december 2013
    Erg leuk om te lezen en de foto's te bekijken. Een goede reis terug en op naar de volgende verhalen.
  5. Oma Blok:
    16 december 2013
    Helemaal te gek wat jullie allemaal zien en beleven.Echte wereldreizigers.goeie reis naar Tanzania, kijk uit naar belevenissen, liefs oma
  6. Elies de Geus:
    17 december 2013
    Wat een indrukwekkend verhaal Imke en Esther! Jullie weten alles eruit te halen wat erin zit. Leuk om te lezen!
    Groetjes, Elies
  7. Jan en Truus Oude Hengel:
    29 december 2013
    Lieve Imke en Esther.Geweldig mooi verslag en prachtige foto,s
    geniet nog even, fijn om te zien hoe jullie genieten.liefs J en t